Rekorderligt

Kommentar: Man får de gudar man förtjänar

Jocke Berg är tillbaka med albumet "Framtiden som aldrig blev av".
Här tar han sin samtidskritik ett steg längre, skriver Hugo Höglund.
Jocke Berg är aktuell med ett nytt soloalbum. Foto: Universal Music/Martin Sköld.

Kent är Ulf Kristerssons favoritband. Jocke Berg verkar däremot mindre imponerad än någonsin av utvecklingen i Kristerssons Sverige. Eller av världen i stort för den delen.

Men låt oss börja med musiken.

Kent har alltid varit Jocke Berg. Men vem är Jocke Berg utan Kent? Det här är inte Kent. Här finns varken trummor, synthar eller basgångar som dunkar fram. Inga elgitarrer.

I stället möts vi av akustiska gitarrer, avskalad lekfullhet och ett lugn som låter texterna ta plats. Det är finstämt, proffsigt och håller ihop.

Jocke Berg känns rakare än tidigare. Är det ett resultat av att han står ensam? Orden behöver inte längre samsas med Martin Skölds bas, Sami Sirviös gitarrer eller Markus Mustonens trummor.

Men nog är de saknade alla tre.

För mitt första intryck av ”Framtiden som aldrig blev av” är nämligen: Tråkigt. Vid första anblick är det ingen låt som sticker ut. Än mindre blåser mig av stolen.

Jag grät på Kents avskedskonsert 2016. Jag fick puls och panik och köpte varenda biljett jag kom över inför återföreningen 2025. Eskilstunabandet har varit en konstant i mitt liv. Från det att jag som femåring hörde ”Vapen & Ammunition” i pappas bil, genom tonår och gymnasiet vidare in i vuxenlivet. Ohotade på Spotify Wrapped. Referenser i studentmössor. T-shirts. Vänner. Tårar. Fyllor. Kärlek.

Saknad.

Och det är först när man accepterar att det här inte är Kent och inte heller ska vara Kent som albumet växer. ”Det jag mest av allt vill ha är inte det jag behöver”, som Jocke Berg sjunger i albumets singel ”Över”.

Kanske är det det här albumet Sverige behöver just nu?

På sitt första soloalbum blickade Berg främst inåt. Det kändes självrannsakande och reflekterande. Här riktar han blicken utåt och varvar nostalgi med kritik mot ett samhälle som inte blev vad vi hoppades på. Mot en framtid som aldrig blev av. Mot en revolution som kommit av sig. Ett imperium som förfaller.

Solen skiner när våren övergår till sommar, men samtiden som beskrivs i mina hörlurar är dyster. Men det är också här jag känner ett behov av att säga förlåt. Jag är en del av en självförverkligande generation som hellre scrollar i en låtsasvärld än att samlas på Sergels torg.

Världen brinner men det får någon annan ta tag i. Kanske Gud?

Jocke Berg är däremot inte lika säker.

I öppningsspåret ”Ultraviolett” sjunger han lekfullt: ”Jag inte är rädd för dig, rädd för dig, Gud. När allting sket sig var fan var du?”.

I skivans sista låt ”Fåglarna” – albumets starkaste spår – konstateras ”att man får exakt de gudar man förtjänar”.

Vad har vi gjort för att förtjäna dig, Jocke Berg?

Så tack och förlåt.

Stå ut med mig. Jag behöver dig.

Om artikelförfattaren

Hugo Höglund är skribent på Rekorderligt. Han har arbetat för flera medier, däribland Expressen.